|
|
|
|
|
|
Detalji programa |
Program: |
Održivo gospodarenje kolničkim konstrukcijama cesta u Hrvatskoj |
Voditelj: |
Mate Sršen |
Ustanova: |
INSTITUT IGH, d.d. |
Sažetak: |
Pomanjkanje skrbi o izgradenoj cestovnoj imovini imalo je za posljedicu ozbiljnu degradaciju stanja supstancije javnih cesta ukupne dužine oko 27000 km. Radi toga, kao i činjenice da se plan nacionalne izgradnje autocesta postupno približava završetku, uvjereni smo da se ovo društvo treba - u mnogo većoj mjeri nego do sada - sustavno usmjeriti na tehničke i ekonomske aspekte održavanja i zaštite cestovne imovine koja je procijenjena na vrijednost veću od 32 milijarde USD.
Ova spoznaja predstavlja ključno polazište za predloženi znanstveni program, čija važnost se ogleda u tome da je stanje kolnika neodgovarajuće a raspoloživi resursi uvijek nedovoljni. Ovo zahtijeva optimizaciju raspoloživih sredstava na osnovi razvijenog procesa odlučivanja što izvorno proizlazi iz sustava gospodarenja kolnicima.
Sve naprijed istaknuto ukazuje na osnovni cilj istraživanja, a taj je razviti sustav gospodarenja aktivnostima održavanja i rehabilitiranja cesta. Cilj će se realizirati na dosadašnjim vlastitim i iskustvima pojedinih europskih zemalja, kao i na rezultatima nekoliko COST akcija i RTD projekata. Takav sustav gospodarenja razvit će se u okviru ovoga znanstvenog programa, a oslanjat će se na primjenu HDM-4 modela razvijenog od Svjetske banke.
Da bi se HDM-sustav mogao biti valjano koristiti u održivom gospodarenju kolnicima, za uvjete u Hrvatskoj, treba ga kalibrirati i prilagoditi. Modificiranje i kalibriranje će se provesti na regionalnoj osnovi i za pojedine skupine cesta uzimajući u obzir značajke prometnog opterećenja, klimatske uvjete i razinu oštećenja kolnika /Projekt br 1/. Tipična oštećenja kolnika odnosno ocjena stanja cesta odredit će se razvojem modela za predviđanje performansi kolnika /Projekt br 2/. Očekivani rezultati znanstvenoga programa bit će sadržani u smjernicama za sustavno ocjenjivanje potreba održavanja i optimiziranje postupaka održavanja asfaltnih i betonskih kolnika. Konkretni aspekti održivog gospodarenja kolnicima, a koji se odnose na značajke pojedinih cesto-građevnih materijala, za slučaj betonskih kolnika istražit će se u Projektu br 3. Sa stajališta korisnika cesta detaljnije će se tretirati načini i učestalost postupaka održavanja cesta, pa time i njihovi učinci na okoliš u pogledu utroška energije i emisije /buka, plinovi/ motoriziranih vozila /Projekt br 4/.
Važnost predloženoga istraživanja ogleda se u:
•produljenju vijeka trajanja ceste
•smanjenju pogonskih troškova
•stalnom držanju ceste u stanju za prometovanje |
|
|
|
|
|
Prihvaćeni projekti u programu
|
|
|
|
Redni broj |
Voditelj |
Naziv projekta |
|
|
|
|
|
|