zProjekti
zProjekti
Nije implementirano Tražilica
ZNANSTVENI PROJEKTI 2024-5-19
zProjekti Lista prihvaćenih znanstvenih projekata - 1. ciklus
Lista prihvaćenih znanstvenih programa
Liste prihvaćenih znanstvenih projekata
Arhiv projekta
(2002. - 2005.)
Pretraživanje arhiva
(2002. - 2005.)
Arhiv projekata
(1996. - 2002.)
Pretraživanje arhiva
(1996.-2002.)
Svibor (1990.-1995.)
Detalji
Projekt: Modeliranje vibracijskih sustava u strojarstvu 
Voditelj: Milenko Stegić
Ustanova: Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagreb 
Sažetak: Poznato je da modeli trebaju biti jednostavni koliko god je to moguće. Modeli su idejne slike koje trebaju reproducirati realnosti strojarskih sustava u dovoljnoj dobroj mjeri. Oni su temelj svakog inženjerskog izračuna. Istaživati će se različiti strojarski problemi kako oni vezani uz ponašanja sklopa kotača i ovjesa, na različitim voznim podlogama, tako i skupine vibracijskih ponašanja rotacijskih strojeva, posebno utjecaji karakteristika oslonaca zajedno s koeficijentima elastičnosti i prigušenja ležajeva koji značajno utječu na impedanciju rotorskog sustava. Jedna skupina istaživanja jesu modeliranja pojedinih sklopova vozila kod kojih je jedan od značajnih problema istraživanje dinamičkog, odnosno vibracijskog, ponašanja sklopa kotača i ovjesa na različitim voznim podlogama. Taj sklop prenosi sile i momente s podloge na vozilo i izravno utječe na udobnost i sigurnost vožnje, sposobnost skretanja te prijenos neugodnih vibracija i udara na upravljač. Kod optimiranja pasivne dinamike vozila, posebno sklopa kotača (ABS, IVDC-interactive vehicle dynamics control), od posebnog je značaja poznavanje dinamičkog i vibracijskog ponašanja sklopa podloga-autoguma-ovjes-upravljački sustav. O stupnju složenosti mehaničkog modela ovisit će i jednostavnost i efikasnost odgovarajućih sustava regulacije. Stoga je važno istražiti i odrediti najutjecajnije dinamičke parametre. 3D dinamički model autogume, razvijen na našem Fakultetu, kojim je opisan dodir s tvrdom podlogom pokazao se kao značajan iskorak, međutim još uvijek su nedovoljno istraženi utjecaji pojedinih parametara, kao što su kut nagiba, pa utjecaj meke podloge npr. pijesak (tzv. 'power hop' efekt), zemljani putovi različite tvrdoće ili led i snijeg. Autoguma ima izrazito nelinearna elastična i prigušna svojstva i stoga je sam vrijedan istraživanja. Do sada su, u vibracijskoj analizi autogume, rabljeni različiti modeli od jednostavijih diskretnih do složenijih modela metodom konačnih elemenata. Međutim niti jedan nije posve prikladan za primjenu u sustavima aktivne regulacije i stoga će predstavljati veliki dio budućih istraživanja. Druga skupina istraživanja jesu dinamičke karakteristike oslonaca zajedno s koeficijentima elastičnosti i prigušenja ležajeva koji značajno utječu na impedanciju rotorskog sustava. Stoga je, u slučaju elastično oslonjenog rotora, važno kako i s kolikom točnošću treba modelirati oslonce. 

Natrag