zProjekti
zProjekti
Nije implementirano Tražilica
ZNANSTVENI PROJEKTI 2024-5-15
zProjekti Lista prihvaćenih znanstvenih projekata - 1. ciklus
Lista prihvaćenih znanstvenih programa
Liste prihvaćenih znanstvenih projekata
Arhiv projekta
(2002. - 2005.)
Pretraživanje arhiva
(2002. - 2005.)
Arhiv projekata
(1996. - 2002.)
Pretraživanje arhiva
(1996.-2002.)
Svibor (1990.-1995.)
Detalji
Projekt: Vodik ili biodizel u gradskom javnom prometu 
Voditelj: Ante Krstulović
Ustanova: Fakultet prirodoslovno-matematičkih znanosti i kineziologije u Splitu 
Sažetak: Stanje zraka u velikim gradovima ovisi o nizu elemenata, a osobito o prometnim rješenjima. Stoga se teži smanjenju onečišćenja, poticanjem javnog prometa, pa su u mnogim gradovima u javnom prometu vrlo prisutni autobusi. Najčešće su pogonjeni motorima s unutarnjim izgaranjem-dizel motorima. Zbog procesa izgaranja dizel goriva emitira se velika količina CO2, te NOx. Već nekoliko desetljeća, na nekoliko mjesta u svijetu se istražuju mogućnosti primjene gorivnih ćelija koje koriste vodik kao gorivo. Prisutan je interes u različitim područjima, a osobito u automobilskoj industriji. U Europi, a i u svijetu u tijeku je nekoliko projekata koji demonstriraju gradske autobuse na pogon vodikovim gorivnim ćelijama. Gorivne ćelije na pogon vodikom ne stvaraju nikakve štetne ispušne plinove i zbog toga su vrlo interesantne za smanjenje onečišćenja zraka u gradskim sredinama. U svrhu smanjivanja stvaranja stakleničkih plinova, u Europi se pred petnaestak godina počinju ozbiljno razmatrati mogućnosti primjene biodizel goriva za pogon vozila. Zemlje E U se obvezuju na proizvodnju tog goriva, tako da je u 2005. godini 2% sveukupne potrošnje goriva u cestovnom saobraćaju moralo biti gorivo biodizel. I Hrvatska mora slijediti trendove prisutne u razvijenim zemljama. Pritom se mora razvijati uz smanjivanje energetske ovisnosti, a istovremeno poštujući načela tzv. održivog razvoja. Stoga bi valjalo istraživati i mogućnosti primjene pogona vozila vodikom te biodizelom, u našim uvjetima. Cilj istraživanja je utvrđivanje Energetske, Ekonomske i Ekološke (3E) podobnosti dvaju promatranih rješenja za potrebe javnog prometa jednog grada. Osobita pozornost bi se usmjerila prema rješenju koje vodi smanjenju emisije CO2, te emisije drugih plinova osobito NOx. Analiza bi obuhvatila cijeli ciklus goriva od izvora do ispuha. Temeljem analize koja obrađuje 3E elemente vrednovala bi se i rangirala ta dva rješenja javnog gradskog prometa. O rezultatima istraživanja obavještavala bi se stručna i znanstvena javnost objavljivanjem u časopisima, izlaganjima na skupovima, te javnim predavanjima. Rezultati istraživanja bi pridonijeli osmišljavanju strategije javnog prometa grada u (bliskoj) budućnosti. Uvođenjem nekog od rješenja bi se: lakše ispunile obveze iz Kyoto sporazuma, smanjila ovisnost o uvozu nafte, pridonijelo razvoju nacionalnog gospodarstva. 

Natrag