zProjekti
zProjekti
Nije implementirano Tražilica
ZNANSTVENI PROJEKTI 2024-4-29
zProjekti Lista prihvaćenih znanstvenih projekata - 1. ciklus
Lista prihvaćenih znanstvenih programa
Liste prihvaćenih znanstvenih projekata
Arhiv projekta
(2002. - 2005.)
Pretraživanje arhiva
(2002. - 2005.)
Arhiv projekata
(1996. - 2002.)
Pretraživanje arhiva
(1996.-2002.)
Svibor (1990.-1995.)
Detalji
Projekt: HDM-4 i njegova prilagodba za korištenje u sustavu gospodarenja kolnicima 
Voditelj: Mate Sršen
Ustanova: Institut građevinarstva Hrvatske, d.d. za istraživanje i razvoj u građevinarstvu 
Sažetak: Godinama nije davana dovoljna pozornost razvoju strategije održavanja cesta u Hrvatskoj. To je dovelo do toga da ionako nedovoljna sredstva budu neučinkovito korištena. Kao rezultat došlo je do degradacije kvalitete i sigurnosti državnih, županijskih i lokalnih cesta, koje sada zahtijevaju velika sredstva da bi se dovela u zadovoljavajuće stanje. Problem razvoja strategije za nadoknadu šteta nastalih neodgovarajućim održavanjem i sprječavanje daljnjeg propadanja cestovne infrastrukture, nipošto nije trivijalan. Model koji bi se mogao koristiti za razvoj te strategije u ekonomskom i tehničkom pogledu poznat je pod nazivom sustav za gospodarenje i razvoj cesta HDM (Highway Development and Mangement System). Na cestama postoje redoviti i izvanredni radovi održavanja. Redoviti radovi se odvijaju u točno predviđenom vremenskom roku i neovisni su o drugim čimbenicima. Izvanredni radovi se odvijaju kada stupanj oštećenja određenog dijela cestovne mreže dosegne predviđenu razinu. Ta se razina oštećenja određuje politikom uprave za ceste i ima veliki utjecaj na stanje cestovne infrastrukture i na troškove održavanja. U sagledavanju stupnja oštećenja cesta i mogućih scenarija za intervenciju popravljanja tih oštećenja, ključnu ulogu može odigrati pomoć modela kakav je HDM. Primarni cilj ovog projekta jest da se izradi metodologija čiji bi krajnji rezultat bio odabir optimalne strategije održavanja i rehabilitiranja javnih cesta u Hrvatskoj. To znači odabir onih razina održavanja, unutar kojih bi optimalna strategija održavanja bila najučinkovitija za cestovni sustav u cjelini. Da bi se to postiglo potrebno je HDM-4 model prilagoditi za korištenje u sustavu gospodarenja, što znači: ? sistematizirati postojeće podatke o stanju cestovne mreže i prikupiti potrebne, a nedostajuće podatke ? rekalibrirati čimbenike u HDM-4 modelu radi njegove primjene na cestama svih razina u Hrvatskoj bazirano na novo-formiranoj bazi podataka, težištem na mrežu državnih cesta (DC) ? modificiranje procesa gospodarenja radi optimiziranja uloženih sredstava ? provjera HDM-4 modela Sredstva koja uprave za ceste ulažu u održavanje cestovne infrastrukture su vrlo značajna i zapravo nikad dovoljna, pa bi tako i razmjerno mali pomak u načinu održavanja donio velike uštede za društvo u cjelini. 

Natrag