zProjekti
zProjekti
Nije implementirano Tražilica
ZNANSTVENI PROJEKTI 2024-5-8
zProjekti Lista prihvaćenih znanstvenih projekata - 1. ciklus
Lista prihvaćenih znanstvenih programa
Liste prihvaćenih znanstvenih projekata
Arhiv projekta
(2002. - 2005.)
Pretraživanje arhiva
(2002. - 2005.)
Arhiv projekata
(1996. - 2002.)
Pretraživanje arhiva
(1996.-2002.)
Svibor (1990.-1995.)
Detalji
Projekt: Afazije i traumatska oštećenja mozga 
Voditelj: Tatjana Prizl-Jakovac
Ustanova: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb 
Sažetak: Traumatska oštećenja uzrokovana su otvorenim ili zatvorenim ozljedama glave. Najčešće stradaju mlade osobe u dobi između 15-24 godine muškoga spola. Visoki rizik postoji i kod starijih ljudi iznad 65 godina te kod djece mlađe od 5 godina. Svjetske statistike najčešćim uzrokom traumatskih oštećenja mozga navode prometne nesreće (50%), padove (20%) i nasilništvo (20%). Simptomi i posljedice traumatskih oštećenja mozga su različiti i nerijetko obuhvaćaju fizičke, kognitivne, emocionalne, komunikacijske i jezične teškoće. Prema dosadašnjim istraživanjima 2% populacije ima izrazite komunikacijske poteškoće uzrokovane traumatskim oštećenjem mozga od čega se u 32% slučajeva javi afazija (teškoće su prisutne u fonologiji, morfologiji, sintaksi i semantici), a neki imaju i takozvanu subkliničku afaziju, koja najvećim dijelom uključuje teškoće u imenovanju i govornoj tečnosti. Uz jezične teškoće česti su i motorički govorni poremećaji kao dizartrija, disfagija i govorna apraksija. I dok su istraživanja kognitivnih funkcija nakon traumatskih oštećenja mozga brojna, istraživanja jezičnih funkcija su prilično rijetka. Poznato je da najfinija oštećenja jezičnog procesiranja mogu značajno utjecati na školski uspjeh u dječjoj dobi, komunikacijske vještine i socijalne interakcije. Stoga se očekuje da će detaljna dijagnostička mjerenja i kontinurana praćenja razlikovati jezične od komunikacijskih poteškoća koje inicijalnim ispitivanjima često nisu zamjećene. Cilj ovog istraživanja je utvrđivanje jezičnih i komunikacijskih poremećaja kod djece i odraslih s traumatskim oštećenjem mozga. U Hrvatskoj nema ni jednog mjernog instrumenta koji bi terminološki odredio, klasificirao i rangirao vrste i stupnjeve komunikacijskih poremećaja kod osoba s traumatskim oštećenjem mozga bilo da se radi o djeci ili odraslima. Od velike je važnosti usporedna primjena neurološkog i logopedskog dijagnostičkog instrumentarija u procjeni i praćenju djece i odraslih s traumatskim oštećenjem mozga. Svrha ovog istraživanja ujedno je i uporaba i prilagodba ispitnog materijala za ovu vrstu govorno-jezičnih i komunikacijskih poteškoća. 

Natrag