|
|
|
|
|
|
Detalji |
Projekt: |
Hrvatski medicinski identitet i njegov europski kontekst |
Voditelj: |
Stella Fatović-Ferenčić |
Ustanova: |
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti |
Sažetak: |
Propitivanje partikularnih identiteta uvijek je propitivanje općeg kulturnog identiteta nekog naroda. Medicinski su nazori povezani u pojedinoj povijesnoj epohi s kulturnim ozračjem, uvjetovani su njime i nadilaze ga u složenom dijalektičkom odnosu. Nedvojbeno je da se oblikovanje, ali i smjena pojedinih pardigmi medicinskog identiteta mogu identificirati ne samo praćenjem medicinske historiografije, nego treba imati u vidu i djela iz drugih sfera s kojima se medicina preplitala. Stoga će se projektom provesti istraživanje razvoja medicine i zdravstva, na području Hrvatske od 14.-20. stoljeća, dovodeći prepoznatljive tendencije toga procesa u vezu sa širim kulturnim kontekstom, osobito s filozofijom, književnošću i likovnom umjetnošću.
Istražiti će se specifičnost i značaj medicinske i zdravstvene povijesti Hrvatske u kontekstu europskog medicinskog nasljeđa, te doprinos hrvatskih liječnika i učenjaka razvoju europske i svjetske znanstvene medicinske misli i zdravstva. Pozornost će se usmjeriti na prepoznatljivu ulogu u rješavanju i /ili planiranju zdravstvene zaštite i skrbi, te unaprijeđenju kvalitete života žitelja Hrvatske. Istražiti će se individualno i kolektivno poimanje života, zdravlja i bolesti kao odraz autohtonih tradicijskih, kulturoloških, religijskih, socioloških, etičkih, deontoloških, prirodoznanstvenih i medicinskih tumačenja; individualni i kolektivni mehanizmi zaštite i unaprijeđenja zdravlja, prevencije bolesti i invalidnosti; terapija i rehabilitacija oboljelih i osoba s posebnim potrebama; institucionalizacija i profesionalizacija medicine i zdravstva; uloga liječnika u prepoznavanju i rješavanju zdravstvenih prioriteta na nacionalnoj i internacionalnoj razini; ishodišta i okolnosti razvoja etičkih i deontoloških aspekata statusa i prava pacjenata, prava i dužnosti medicinskih praktičara kao i specifičnih elemenata koji određuju i/ili reguliraju odnos liječnik- pacijent. Nastojati će se utjecati na pomake na razini obrazovanja medicinskih praktičara, kao i studenata medicine i srodnih struka. U tu svrhu izraditi će se specifični obrazovni modeli preispitivanja odnosa liječnik-pacijent, pacijent-bolest-smrt, javno zdravstvo-zdravstveno prosvjećivanje, medicina-komunikacija –mediji, tekstualna-vizualna kultura, temeljeni na odabranim primjerima iz humanističkih znanosti. |
|
|
|
|
|
|