zProjekti
zProjekti
Nije implementirano Tražilica
ZNANSTVENI PROJEKTI 2024-11-22
zProjekti Lista prihvaćenih znanstvenih projekata - 2. ciklus
Lista prihvaćenih znanstvenih programa
Liste prihvaćenih znanstvenih projekata
Arhiv projekta
(2002. - 2005.)
Pretraživanje arhiva
(2002. - 2005.)
Arhiv projekata
(1996. - 2002.)
Pretraživanje arhiva
(1996.-2002.)
Svibor (1990.-1995.)
Detalji
Projekt: Međudjelovanje parametara podloge i kotača šumskih vozila 
Voditelj: Dragutin Pičman
Ustanova: Šumarski fakultet, Zagreb 
Sažetak: Na terenima (tlu, traktorskoj vlaci i putu, makadamskoj i asfaltnoj cesti) raznih nagiba, vučne značajke kotača će se, u početku, mjeriti na eksperimentalnom vozilu Fakulteta strojarstva i brodogradnje Zagreb s pneumatikom cestovnoga profila, a zatim, pod istim uvjetima, i s malim pneumatikom dizajniranim za bespuća. Takvi će se pokusi ponoviti na eksperimentalnom vozilu Šumarskog fakulteta Zagreb s većim pneumatikom za bespuća slične morfologije. Tijekom istraživanja, te u završnoj fazi projekta, razvijati će se poluempirijski izrazi za modeliranje kretnosti vozila po bespuću kao i ocjenu okolišne pogodnosti. Kretanje se vozila po bespuću kao i po neasfaltiranim cestama i putovima proučava u mehanici međudjelovanja vozila i terena, gdje se u (računalnom) modeliranju i predviđanju radnih značajki vozila rabi niz pojednostavljenih modela s empirijskim ili poluempirijskim izrazima. Teorijska se raspodjela naprezanja u tlu, kao jedna od najvažnijih značajki sustava vozilo-tlo, modelira uz pretpostavke koje zadovoljavaju uvjete teorije elastičnosti, a koje ne odgovaraju realnim uvjetima stanja tla i načinu opterećivanja. Tako se, između ostaloga, predpostavlja da je tlo: • izomorfno, • elastično, a ono je elasto-plastično, • homogeno, a ono je zbog svoga porijekla, sastava kao i prisustva korjenskog sustava biljaka izrazito nehomogeno, • poluprostor, a ono je najčešće znatno ograničene debljine. Za opterećenje tj. značajke opterećenja na mjestu dodira kotača i tla, a u cilju pojednostavljenja, pretpostavlja se da je djelujući tlak ravnomjeran na dodirnoj površini pravilnoga oblika što znatno odstupa od realnih uvjeta. Iz tih je razloga za proučavanje kretanja vozila po bespuću važno, uz poznavanje značajki pneumatika, definiranje i kvantificiranje onih značajki podloge (tla) koji su odlučujući za radne značajke vozila poput: vučne sile i snage, vučne korisnosti, faktora kotrljanja, faktora vuče i klizanja kotača, i dr. U cilju ostvarivanja ove zadaće projektom se predviđa niz eksperimentalnih istraživanja gore navedenih vučnih značajki kotača na različitim podlogama kojima bi se od općih parametara definirali pedogeneza, sklop profila tla, granulometrijski sastav, vodno-zračne značajke. Od fizikalno-mehaničkih svojstava tla važnih za kretnost vozila mjeriti će se trenutna vlaga i njena raspodjela po profilu digitalnim vlagomjerom, prodirna značajka standardnim konusnim penetrometrom, posmična čvrstoća krilnom sondom i modul elastičnosti probnom pločom. 

Natrag