|
|
|
|
|
|
Detalji |
Projekt: |
Iskustva nepravde i psihološka dobrobit tijekom nekih životnih tranzicija |
Voditelj: |
Vera Ćubela Adorić |
Ustanova: |
Sveučilište u Zadru |
Sažetak: |
Uspješno ostvarenje razvojnih ciljeva i zadataka tijekom životnih tranzicija pretpostavka je očuvanja pozitivne slike o sebi i o svijetu, koja je važna za subjektivnu dobrobit i mentalno zdravlje pojedinca. Neuspjeh u njihovom ostvarenju unutar dobno-normativnih rokova (koji su, zapravo, prvenstveno društvena i kulturalna konstrukcija) zbog (percipiranih) objektivnih prepreka povezanih sa širom ekonomskom i/ili socio-političkom situacijom (npr. nedostatak radnih mjesta, nizak osobni i društveni standard) može rezultirati percepcijom nepravednosti vlastite pozicije, koja je izazov pozitivnoj slici o svijetu i prijetnja subjektivnoj dobrobiti.
Cilj je ovog projekta nizom empirijskih istraživanja ispitati odnos između iskustava nepravde koja su relevantna za ostvarenje razvojnih zadataka tijekom nekih životnih tranzicija u odrasloj dobi i različitih pokazatelja subjektivne dobrobiti i mentalnog zdravlja. Osnovna je pretpostavka da se značajnije negativne posljedice takvih iskustava mogu očekivati u periodu nakon dobno-normativnog roka za relevantna razvojna postignuća (npr. nakon 1-1.5 godine dana nezaposlenosti u slučaju tranzicije iz školovanja u rad). Ova je pretpostavka izvedena iz spoznaja koje su rezultat nekih naših prethodnih istraživanja iskustava nepravde tijekom tranzicije iz školovanja u rad, kao i spoznaja psihologije životnog vijeka o procesima regulacije ishoda različitih tranzicija. S obzirom na neke metodološke razlike između spomenutih prethodnih istraživanja u Hrvatskoj i nekim drugim zemljama, ne može se izvesti konačni zaključak o tome koliko se određene nekonzistentnosti u njihovim nalazima mogu pripisati specifičnim društvenim okolnostima. Stoga će se u okviru ovog projekta simultano provesti istraživanja s istim nacrtom u Hrvatskoj, Mađarskoj, Njemačkoj i Slovačkoj, te tako omogućiti bolji uvid u to koliko i kako efekti nepravde na subjektivnu dobrobit doista ovise o specifičnim društvenim okolnostima.
Uz već spomenutu tranziciju iz školovanja u rad, istraživanja u okviru ovog projekta obuhvatit će i tranziciju u brak i roditeljstvo, te tranziciju u mirovinu. Mogućnost usporedbe dobivenog obrasca odnosa između iskustava nepravde i subjektivne dobrobiti tijekom različitih tranzicija je zapravo još jedan originalan doprinos ovog projekta istraživanju nekih temeljnih koncepata u psihologiji socijalne pravde i u psihologiji životnog vijeka. |
|
|
|
|
|
|