|
|
|
|
|
|
Detalji |
Projekt: |
Razvoj željeznice kao budućeg nositelja prometnog opterećenja |
Voditelj: |
Jasna Blašković Zavada |
Ustanova: |
Fakultet prometnih znanosti, Zagreb |
Sažetak: |
Civilizacijski razvoj rezultira svakodnevnim rastom prometa koji pokazuje tendencije prometnog zagušenja na gradskim ulicama i cestama koje povezuju veća urbana središta te sve većih zakašnjenja u zračnom prometu zbog preopterećenja određenih zračnih koridora. Sve analize i prognoze pokazuju da će se promet u budućnosti progresivno povećavati. To se prvenstveno odnosi na razvijene zemlje Europe i svijeta, ali i na zemlje koje se ubrzano razvijaju i nastoje uhvatiti priključak s razvijenim zemljama. Prognoza predviđa veći rast prometa u primjeni osobnih automobila i aviona nego željeznice. To treba biti znakoviti pokazatelj svim prometnim stručnjacima i vlastima pojedinih zemalja za poduzimanje mjera koje bi trebale dovesti do preraspodjele prometnog opterećenja, prvenstveno na željeznicu zbog njezinih izrazitih prednosti u određenim segmentima prometa.
Važnu pretpostavku za takve promjene čini bolje povezivanje različitih prometnih grana, efikasnije korištenje željeznice uz pomoć suvremenih tehničkih rješenja, logistike, marketinga suvremenih informacijskih sustava te rast ekonomičnosti i uspješnosti u konkurenciji kvalitete i produktivnosti.
U konkurenciji različitih prometnih modula, kao što su cestovni, zračni i željeznički, uvijek se uspoređuju njihove osnovne značajke: potrošnja energije, emisija štetnih komponenata, troškovi okoline, sigurnost, potrebna prometna površina. Po svim tim značajkama, željeznica ima izrazite prednosti u odnosu na cestovni promet, a po većini i na zračni promet.
Željeznica, međutim, ima i značajne nedostatke, zbog kojih je u proteklom razdoblju gubila tržišnu utakmicu s drugim oblicima prijevoza. Da bi se željeznica dovela u poziciju nositelja budućeg prometnog opterećenja, što svakako zaslužuje, nužna je temeljita obnova, odnosno otklanjanje postojećih nedostataka. Osnovni problemi, koje pritom treba prevladati odnose se na pomanjkanje prikladne infrastrukture, nedostatnu interoperabilnost među nacionalnim mrežama i željezničkim sustavima, premalo istraživanja u području novih tehnologija, pomanjkanje transparentnosti troškova, malu produktivnost i nepouzdana usluga.
Realizacijom predloženog projekta očekuje se iznalaženje pravaca razvoja željeznice, s gledišta isticanja njezinih prednosti i uklanjanja nedostataka u cilju efikasnijeg nastupa na prometnom tržištu i preuzimanja uloge nositelja prometnog opterećenja. |
|
|
|
|
|
|