|
|
|
|
|
|
Detalji |
Projekt: |
Konstrukcija i optimizacija prijenosnika snage |
Voditelj: |
Boris Obsieger |
Ustanova: |
Tehnički fakultet, Rijeka |
Sažetak: |
Postojeći standardni oblici ozubljenja, mehanizama hidrostatskih i pneumatskih uređaja, kao i sustava podmazivanja hidrostatskih ležajeva imaju stanovite nedostatke. Uvođenjem novih oblika ozubljenja za mehaničke prijenosnike snage, novog oblikovanja mehanizama hidrostatskih strojeva, kao i novih sustava regulacije hidrostatskih ležajeva, moguća su znatna mehanička i tribološka poboljšanja u smislu nosivosti, trajnosti, smanjenja gubitaka i povećanja pouzdanosti sustava. Zbog važnosti koju mehanički i hidrostatski prijenosnici imaju u transportnim sredstvima, nabrojena poboljšanja su od osobitog interesa kod uređaja sa posebnim zahtjevima. Kombinacijom hidrostatskih sustava s mehaničkim prijenosnicima povećava se ukupni stupanj iskoristivosti. Kod turbinskih ležajeva i reduktora od posebnog je značenja smanjenje gubitaka kod proizvodnje energije, posebno u slučaju primjene ozubljenja s neevolventnim osnovnim profilom. Za specijalne primjene od posebnog su interesa zbijene konstrukcije s malim dimenzijama i malim masama, pa će se odgovarajuća pažnja posvetiti unapređenju konstrukcije prijenosnika. Istraživati će se čelnici s tankim vijencem i poboljšanja koja se mogu postići pri konstruiranju složenog oslonca zuba takvih čelnika. Dok su preporuke i postupci koji se tiču konstruiranja čelnika punog tijela, sadržani u raznim normama, pitanja vezana uz vrednovanje čvrstoće čelnika s tankim vijencem, nisu još u potpunosti riješena. Iz razloga unapređenja konstrukcije istraživanja će obuhvatiti i optimizaciju krivuljnog mehanizma sporohodnih radijalnih hidromotora, te optimizaciju kliznih ležajeva s hidrodinamičkim i hidrostatskim podmazivanjem. U planu je istraživanje geometrije, nosivosti, triboloških karakteristika i tehnologije izrade specijalnog ozubljenja, te formulacija općeg algoritma za optimizaciju i proračun opteretivosti standardnih i specijalnih vrsta ozubljenja. Također će se istražiti primjena biorazgradivih ulja za hidrostatske sustave, smanjene potrošnje zraka za pneumatske sustave te posredno smanjenje emisije CO2.
U istraživanju će se primijeniti metode konačnih i rubnih elemenata, a predviđena je i eksperimentalna provjera numeričkih rezultata. Rezultati istraživanja moći će poslužiti za razvoj i racionalizaciju postojećih postupaka proračuna, pravila i preporuka normizacijskih organizacija.
Sva navedena istraživanja nalaze uporište u prethodnim istraživanjima. Dosadašnja iskustva ukazuju da će dobiveni razultati imati značajnu primjenu. |
|
|
|
|
|
|