|
|
|
|
|
|
Detalji |
Projekt: |
DVOJEZIČNA KOMUNIKACIJA GLUHIH I ČUJUĆIH |
Voditelj: |
Sandra Bradarić-Jončić |
Ustanova: |
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb |
Sažetak: |
Mnoga gluha djeca i mladež (čak i određen broj onih s kohlearnim implantima) vrlo slabo vladaju hrvatskim jezikom. Slabo poznavanje jezika onemogućava ih u usvajanju školskih i općih znanja. Posljedice toga su nepismenost i neobrazovanost, unatoč normalnim intelektualnim sposobnostima. Cilj je projekta omogućiti gluhoj djeci bolje ovladavanje hrvatskim jezikom nego što je to slučaj sada – po prvi puta u RH, izradom, provedbom i vrednovanjem programa učenja hrvatskoga kao drugog jezika (J2) za gluhe, fluentne govornike hrvatskog znakovnog jezika (HZJ). Pritom će se koristiti suvremena informatička tehnologija – program učenja hrvatskoga kao J2 na CD-u, čime bi se maksimalno iskoristile mogućnosti video-tehnologije za angažiranje najjačih potencijala gluhih - superiornog vizuospacijalnog procesiranja informacija. Ovim projektom želi se dokazati efikasnost ovakvog načina poučavanja hrvatskog jezika za gluhe i doprinjeti neophodnim promjenama u sustavu školovanja gluhih u Hrvatskoj, u kojemu HZJ još uvijek nema zasluženo mjesto. Očekuje se da će usporedba trajektorija promjena postignuća u učenju hrvatskoga jezika eksperimentalnog i kontrolnog uzorka pokazati značajne razlike u korist eksperimentalnog uzorka. Da bismo osigurali kvalitetniju komunikaciju gluhe djece i njihovih čujućih roditelja, roditeljima moraju na raspolaganju biti kvalitetni tečajevi HZJ-a kao J2, naročito u manjim mjestima RH u kojima postoje lokalne udruge gluhih i nagluhih. Stoga je drugi cilj ovog projekta izrada, provedba i vrednovanje programa početnog tečaja HZJ-a kao J2 za čujuće. Hipoteza 2 - primjenjeni program poučavanja HZJ-a rezultirat će većom dostupnošću i brojem polaznika tečajeva HZJ-a izvan regionalnih centara RH, kao i kvalitetom usvojenih znakovno-jezičnih vještina polaznika tečajeva. Unatoč dugoj tradiciji školovanja i rehabilitacije gluhih u RH, evidentan je nedostatak dijagnostičkog instrumentarija za praćenje napretka u usvajanju govorno-jeziičnih receptivnih i ekspresivnih vještina. Stoga je treći cilj projekta izrada mjernog instrumenarija za praćenje napretka u govorno-jezičnim vještinama gluhih ispitanika te napretka u vještinama HZJ-a, kojima će se i provjeravati rezultati projekta. Istraživanje je važno jer će znanstvenim argumentima poduprijeti naše napore za uvođenje dvojezičnog pristupa u obrazovanju gluhe djece u Hrvatskoj, što je jedna od preporuka Vijeća od Europe, a koje je RH prihvatila 2003. u Strasbourgu. |
|
|
|
|
|
|