(2002. - 2005.)
(1996. - 2002.)
(1996.-2002.)
Projekt: Kognitivni, metakognitivni i motivacijski čimbenici čitanja i učenja
Voditelj: Svjetlana Kolić-Vehovec
Ustanova: Filozofski fakultet, Rijeka
Sažetak: Suvremeni zahtjevi za cjeloživotnim učenjem naglašavaju suštinsku ulogu specifičnih samoregulacijskih aktivnosti koje učenici koriste pri učenju. Uspješno učenje u školi ovisi o razvijenim vještinama čitanja. Samoregulacijski pristup učenju ističe autonomiju i kontrolu učenika koji nadgleda, usmjerava i regulira svoje aktivnosti u skladu s ciljevima učenja. Ti metakognitivni procesi, zajedno s kognitivnim čimbenicima, ključne su odrednice uspješnog čitanja i učenja. Motivacija učenika za različite aktivnosti učenja važna je komponenta samoreguliranog učenja. Glavni cilj projekta je doprinijeti integraciji postojećih pristupa izučavanja učenja i povezati metakognitivne vidove učenja sa strategijama i motivacijom za učenje. Pri tome, nastojat ćemo pridonijeti teorijskim razmatranjima o učenju usmjeravajući se na kognitivne, metakognitivne i regulatorne sastavnice i njihov međuodnos. Glavna hipoteza je da kognitivni čimbenici (kapacitet radnog pamćenja, rječnik, prethodno znanje), metakognitivni čimbenici (metakognitivna svjesnost i nadgledanje, strategijsko ponašanje) i motivacijski čimbenici (vrijednost zadatka, percipiranja kompetentnost, vjerovanja o kontroli, interes, ciljna orijentacija, emocije) interakcijski utječu na uspješno čitanje i učenje. Očekujemo da svaki čimbenik pridonosi različitom aspektu akademskih ishoda i da je uspješno učenje rezultat njihovog složenog međudjelovanja. Eksperimentalno će biti ispitani efekti strategijskog procesiranja na mjere radnog pamćenja, čimbenici točnosti nadgledanja, varijable teksta, osobe i zadatka koje utječu na strategijsko procesiranje tijekom čitanja, te efekti motivacijskih čimbenika na učenje. Longitudinalni nacrt će se koristiti za ispitivanje razvoja i upotrebe strategija čitanja i učenja kod učenika osnovne škole. Pomoću nekoliko korelacijskih istraživanja ispitat će se povezanost kognitivnih, metakognitivnih, motivacijskih i emocionalnih varijabli s čitanjem i učenjem. Do sada je rijetko ispitivan zajednički učinak kognitivnih, regulatornih, metakognitivnih i motivacijskih komponenti učenja. Ovim projektom nastojat će se izravno ispitati uzajamno međudjelovanje ovih opće prihvaćenih čimbenika samoreguliranog učenja (metakognicija, upotreba strategija učenja i motivacija) i kognitivnih čimbenika koji utječu na samoregulirano učenje.