(2002. - 2005.)
(1996. - 2002.)
(1996.-2002.)
Projekt: C-reaktivni protein i gastroduodenalno oštećenje u koronarnih bolesnika
Voditelj: Marko Banić
Ustanova: Klinička bolnica "Dubrava"
Sažetak: Koronarna bolest i bolesti probavnog sustava, poglavito oštećenje sluznice želuca i dvanaesnika (peptički vrijed, akutne i kronične erozije sluznice) predstavljaju skupine bolesti koje uz traumu i maligne bolesti čine najveći udio u pobolu stanovništva u Republici Hrvatskoj. Oštećenja gastroduodenalne sluznice prouzročena su prevagom agresivnih čimbenika nad obrambenim sluzničkim čimbenicima i novija istraživanja ističu H. pylori infekciju te uporabu acetilsalicilne kiseline (ASK) i ostalih nesteroidnih antireumartika kao glavne uzročne čimbenike spomenutih oštećenja. H. pylori infekcija i kronična uporaba ASK moguća su veza između gastroduodenalnog i koronarnog pobola koja je opažena i prije nego što je infekcija s H. pylori potvrđena kao vodeći čimbenik u nastajanju kronične upale gastroduodenalne sluznice i peptičnog vrijeda i mogući čimbenik rizika za koronarnu bolest srca, te prije nego što je započela široka primjena ASK u sekundarnoj prevenciji koronarne bolesti. Primjena ASK u bolesnika s H. pylori infekcijom obično prouzroči teži oblik gastroduodenalnog oštećenja i može prouzročiti komplikacije peptičnog vrijeda zbog opaženog sinergisitčkog učinka. Stoga koronarni bolesnici zbog kronične primjene ASK i učestale H. pylori infekcije predstavljaju skupinu s povećanim rizikom za nastanak gastroduodenalnog oštećenja. C-reaktivni protein, poglavito hs(high-sensitivity)-CRP, (visoko osjetljivi-CRP), predstavlja nespecifični biljeg upale čije razine koreliraju s niskim, umjerenim i visokim rizikom za buduće kardiovaskularne događaje i razina hs-CRP je povećana u koronarnim bolesnika s H. pylori infekcijom. Cilj predloženog istraživanja u koronarnih bolesnika je procijeniti učestalost oblik i težinu gastroduodenalnog oštećenja u odnosu na uporabu ASK/NSAR, H. pylorii infekciju, serumsku koncentraciju hs-CRP i težinu koronarne bolesti. Istodobna korelacija endoskopskog i koronarografskog nalaza te praćenje učinka eradikacijskog, antiulkusnog i antisekretornog liječenja gastroduodenalnog oštećenja na dinamiku hs-CRP omogućuje odgovor na pitanje da li su povećane razine hs-CRP posljedica H. pylori infekcije i/ili gastroduodenalnog oštećenja ili su posljedica težine koronarne bolesti; i da li hs-CRP predstavlja klinički uporabiv biljeg za probir i praćenje koronarnih bolesnika s gastroduodenalnim oštećenjem. Rezultati predloženog kliničkog istraživanja pružaju osnovu za izradu postupnika za koronarne bolesnike s mogućim gastroduodenalnim oštećenjem.