|
|
|
|
|
|
Detalji |
Projekt: |
Materijali, trajnost i nosivost suvremenih zupčastih prijenosnika |
Voditelj: |
Božidar Križan |
Ustanova: |
Tehnički fakultet, Rijeka |
Sažetak: |
Od modernih zupčastih prijenosnika zahtijeva se velika nosivost, trajnost i pouzdanost uz male dimenzije i težinu, a jedan od načina da se to postigne je maksimalno iskorištenje nosivosti materijala.
Zbog geometrijskih specifičnosti i vršnih opterećenja, ozubljenja u pogonu doživljavaju trajne deformacije, zbog čega se u strukturi materijala pojavljuju mikrooštećenja koja dovode do loma. Primjenom teorijskih postavki mehanike oštećenja i mehanike loma odredit će se utjecaj zamora materijala na nosivost i trajnost ozubljenja.
Očekivani rezultati istraživanja odnose se na definiranje parametara zamora materijala i određivanje njihovih vrijednosti radi primjene u tu svrhu razvijenih numeričkih modela i proračuna. Istraživanja će biti potkrijepljena eksperimentima u kojima će se dinamički opterećivati kontrolne epruvete te odrediti ponašanje materijala primjenom tenzometrijskih mjernih postupaka. Korištene metode i razvijeni proračuni će se eksperimentalno provjeriti na modelima zupčanika.
Primjenom rezultata istraživanja zamora materijala moguće je točnije odrediti nosivost i trajnost ozubljenja, kako standardnog, tako i ozubljenja s velikim stupnjem prekrivanja profila (engl. HCR = High Contact Ratio).
U okviru projekta istražit će se mogućnosti primjene HCR ozubljenja kod planetarnih zupčastih prijenosnika (PLP). Odredit će se geometrijski uvjeti i moguće povećanje nosivosti ozubljenja. Provjera rezultata istraživanja vršit će se numeričkim metodama. Očekuje se da rezultati ukažu na opravdanost primjene HCR ozubljenja kod PLP-a te će pridonijeti točnijem proračunu geometrije i čvrstoće HCR ozubljenja pri primjeni kod PLP-a.
Istraživanje karakteristika materijala i nove točnije metode proračuna omogućuju ostvarivanje optimalnijih konstrukcija te njihovu veću pouzdanost uz manje troškove, nego primjena standardnih metoda proračuna. Rezultate istraživanja moguće je primijeniti u proizvodnji zupčastih prijenosnika, ali i drugih konstrukcijskih elemenata.
Važnost primjene HCR ozubljenja kod PLP-a očituje se u mogućnosti smanjenja veličine i težine PLP-a, povećanju prenosive snage i iskoristivosti te smanjenju buke i vibracija. Obzirom da PLP-i danas sve više zamjenjuju klasične višestupanjske zupčaste prijenosnike, posebno u osobnim i teretnim vozilima, to će doprinijeti njihovoj sigurnosti, tihom i mirnom radu s niskom razinom buke i vibracija te manjim gubicima prijenosnika, što je značajan doprinos zaštiti okoliša i kvaliteti življenja. |
|
|
|
|
|
|