|
|
|
|
|
|
Detalji |
Projekt: |
Termoelektrična i termomagnetska svojstva materijala s jakim korelacijama. |
Voditelj: |
Veljko Zlatić |
Ustanova: |
Institut za fiziku, Zagreb |
Sažetak: |
Prijedlog opisuje dvije komplementarne znanstvene teme u kojima razmatramo termodinamička i transportna svojstva materijala s jakim međuelektronskim korelacijama. Osim toga, želimo se angažirati na otklanjanju poteškoća koje u javnosti izaziva brz razvoj znanosti, te problema koji se pojavljuju zbog nerazumijevanja novih znanstvenih otkrića.
U prvom dijelu naših istraživanja razmatramo termoelektrična i termomagnetska svojstva intermetalnih spojeva s jakim međuelektronskim korelacijama. Spinski, nabojni i termalni transport pokazuje u tim materijalima anomalna svojstva, kao što su gigantska termostruja i Nernst efekt, ili ‘kolosalni’ magnetootpor. Interes za te materijale je posljedica očekivanja, da će neki od njih imati termostruju veću od 0.150 mV/K i na niskim temperaturama. To bi omogućilo niz primjena, a najvažnija bi bila supstitucija tekućeg dušika termoelektričnim hladnjacima. Daljni napredak u nisko-temperaturnim termoelektričnim aplikacijama nije moguć bez detaljnog razumijevanja fizikalnih procesa, koji se odvijaju novim materijalima i zato predlažemo temeljno teorijsko istraživanje kvantno-mehaničkih pojava u teškim fermionima, sustavima s miješanom valencijom i Kondo izolatorima.
U drugom dijelu projekta razmatrat ćemo nelinearni odziv koreliranih elektronskih sustava. Posebno nas zanima ponašanje tih sustava u prisustvu jakih električnih i magnetskih polja, te ponašanje električne i toplinske struje u prisustvu vrlo velikih temperaturnih razlika. Očekujemo da će nas jedna od tri metode koje namjeravamo koristiti dovesti do rezultata. Jednostavnije modele pokušat ćemo egzaktno rješiti, kompliciranije modele opisat ćemo kinetičkom jednadžbom, a nekim graničnim slučajevima koristit ćemo račun smetnje.
Naša treća tema bavi se društvennim i obrazovnim problemima, koji prate brz napredak znanosti i tehnologije. Moderna znanost je daleko od svakodnevnog iskustva i nije lako razumljiva, što kod mnogih ljudi izaziva nelagodu i podozrenje. Polazeći od pretpostavke da se znanstvene institucije moraju angažirati na edukaciji javnost i aktivno raditi na promociji znanosti, predlažemo konkretnu obrazovnu djelatnost vezanu uz naša istraižvanja. |
|
|
|
|
|
|