|
 |
 |
 |
 |
 |
Detalji |
Projekt: |
Istraživanje metoda sprječavanja onečišćenja mora od objekata morske tehnologije |
Voditelj: |
Julijan Dobrinić |
Ustanova: |
Tehnički fakultet, Rijeka |
Sažetak: |
Objekti morske tehnologije interagiraju s okolišem na način da ispuštaju u okoliš tvari i energiju. Time dolazi do opterećenja okoliša, posebno morskog ekološkog sustava. Poznavanje tog utjecaja treba omogućiti njegovo praćenje i ukazati na putove smanjenja istoga.
U istraživanjima će se nastaviti s do sada provedenim istraživanjima u području elementne analize, tj. mjerenjima koncentracija onih elemenata koji u tragovima dolaze u morski ekološki sustav s objekata morske tehnologije, primjenom spektroskopije karakterističnih x-zraka uz pobudu zračenjem iz radioaktivnog izvora. Osim elementne analize raditi će se i na usavršavanju metode za analizu kemijskog (oksidacijskog) stanja elemenata iz uzorka. Kod nekih elemenata, određena oksidacijska stanja pokazuju izraženu toksičnost, te je od velikog značaja da takvi sastojci budu detektirani. Za takvu analizu potreban je visokorazlučivi detektorski sustav za detekciju X-zračenja, zbog čega se planira niskobudžetna konstrukcija jednog takvog sustava. Također, istraživanja će se nastaviti i u području mjerenja onečišćenja mora mineralnim uljima, natom i njenim destilatima, metodom optičke fluorescencije, uz pobudu UV- zračenjem. Fluorescentna spektroskopija je zbog svih svojih pogodnosti jedna od najzastupljenijih optičkih metoda u području elementne analize. No, neki spojevi pokazuju slabu ili nikakvu fluorescenciju zbog toga što se energija pobude oslobađa kroz neke druge, brže neemisijske procese. U cilju detekcije takvih spojeva i radi postizanja cjelovite slike ispitivanih uzoraka, naša mjerenja namjeravamo upotpuniti sa drugom optičkom metodom kao što je LIBS (Laser induced breakdown spectroscopy) u suradnji sa laboratorijem na Institutu za Fiziku u Zagrebu.
U prethodnom razdoblju započeto je i istraživanje načina rješavanja problema onečišćenja mora balastnim vodama. Brodovi prenose balast iz jednog ekološkog sustava u drugi i pritom prenose i organizme koji se u balastnoj vodi nalaze. Do sada se taj problem nastojao bezuspješno riješiti agresivnim tretiranjem balastne vode prije ispuštanja, a prilikom ukrcaja tereta. Naše istraživanje vodi k cilju eliminiranja prijenosa balastne vode, na način da se sustav jedinica balastnih tankova računalno kontrolirano prazni tijekom plovidbe, čime se organizmi zahvaćeni u jednom ekološkom sustavu ne prenose u drugi udaljeni. Preliminarni izračuni ukazuju na prihvatljivu brzinu punjenja i pražnjenja, te neznatan utjecaj na potrošnju goriva u eksploataciji broda. |
|
 |
 |
 |
 |
|