zProjekti
zProjekti
Nije implementirano Tražilica
ZNANSTVENI PROJEKTI 2024-11-23
zProjekti Rang lista prihvaćenih znanstvenih projekata
Lista prihvaćenih znanstvenih programa
Liste prihvaćenih znanstvenih projekata
Arhiv projekta
(2002. - 2005.)
Pretraživanje arhiva
(2002. - 2005.)
Arhiv projekata
(1996. - 2002.)
Pretraživanje arhiva
(1996.-2002.)
Svibor (1990.-1995.)
Detalji
Projekt: Suvremene tehnologije planiranja i projektiranja mreže šumskih prometnica 
Voditelj: Tibor Pentek
Ustanova: Šumarski fakultet, Zagreb 
Sažetak: Šumsku prometnu infrastrukturu možemo podijeliti na šumske ceste (primarni razred), traktorske putove i traktorske vlake (sekundarni razred) i na razred posebnih šumskih prometnica. Šumske su prometnice, neophodna infrastruktura i nužan preduvjet pri intenzivnom, integriranom, visoko mehaniziranom, okolišno osviještenom, ekološki usmjerenom, ekonomski opravdanom, energijski povoljnom te na principima potrajnosti, bioraznolikosti i prirodnosti šuma zasnovanom svekolikom gospodarenju šumama i šumskim zemljištem. Nemoguće je gospodariti šumskim ekosustavom prema navedenim, željenim načelima, ukoliko ne postoji optimalna mreža šumske prometne infrastrukture na određenom šumskom području. Cjelokupan se kompleksan, postupak uspostavljanja optimalne mreže šumskih prometnica na terenu sastoji od slijedećih sastavnica: planiranja, projektiranja, izgradnje i održavanja šumskih prometnica. Ove se sastavnice međusobno prožimaju i jedna su sa drugom neraskidivo povezane. Njihov se slijed ne može i ne smije mijenjati, a isto je tako nemoguće doseći svaku slijedeću fazu unutar navedenog slijeda bez kvalitetno zgotovljene prethodne faze rada. Pri planiranju, šumskih prometnica, šumarski su stručnjaci u stalnom balansiranju između ekonomskih, tehničko-tehnoloških, okolišno-ekoloških i sociološko-estetskih zahtjeva koji se pred njih postavljaju. Vrlo je teško usuglasiti spomenute čimbenike te odabrati, sa svih relevantnih gledišta, uistinu najbolje trase budućih šumskih cesta. Potrebito je raščlaniti veliku količinu informacija, pri čemu nam je pomoć GIS tehnologija, GPS uređaja i odgovarajućih programskih paketa od neprocjenjive važnosti. Projektiranje se šumskih prometnica sastoji od terenskog i uredskog dijela posla. Terenska izmjera i prikupljanje podataka potrebitih za izradu Glavnog projekta šumske ceste, provodi se primjenom klasične metode izmjere ili suvremenom metodom pomoću geodetske radne stanice. Obje metode pretpostavljaju direktno iskolčavanje profila na terenu. Pri računalnoj se obradi podataka koristi računalni program «CESTA», specijalizirani program za projektiranje šumskih cesta. Pri projektiranju se šumskih cesta treba pridržavati propisanih, važećih, tehničkih značajki za ovu kategoriju šumskih prometnica. Kroz ovaj će se znanstveno-istraživački projekt razviti nove ili unaprijediti postojeće tehnike i tehnologije planiranja i projektiranja šumskih prometnica kao nužne podloge za kasnije postupke izgradnje i održavanja. 

Natrag