|
|
|
|
|
|
Detalji |
Projekt: |
MODELIRANJE I UPRAVLJANJE HIBRIDNIM VOZILIMA |
Voditelj: |
Joško Petrić |
Ustanova: |
Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagreb |
Sažetak: |
Hibridni pogon vozila općenito je prihvaćen način poboljšanja potrošnje energije vozila, te reduciranja zagađenja okoliša, kao dva ključna problema aktualnih transportnih sredstava. Istovremeno potrebno je zadovoljiti i tome suprotstavljena očekivanja korisnika vozila za dobrim performansama, udobnošću, sigurnošću i velikom putnom autonomijom.
Hibridna vozila pogonjena su iz više vrsta pogonskih izvora. Obično se kombinira motor s unutarnjim izgaranjem i električni motor/generator, te medij za pohranu električne energije. Na taj način štednja energije i manja emisija štetnih plinova vozila omogućena je iskorištavanjem kinetičke energije za vrijeme kočenja, zatim radom motora u energetski povoljnom radnom području, te reduciranjem veličine motora. Ključni problem hibridnih vozila jest u nalaženju optimalne kombinacije hibridnog pogona, te u nalaženju odgovarajuće strategije upravljanja tokom energije iz više izvora. Upravljanje tokom energije jednog hibrida vrlo je složeno, a ovisi o vozilu, vozaču i okruženju. Stoga će upravo kvaliteta implementiranih upravljačkih algoritama vrlo značajno određivati kvalitetu i performanse hibridnog vozila.
Alternativa električnim hibridnim vozilima su hidraulička hibridna vozila. Koristi se hidraulička jedinica (motor/crpka), te hidropneumatski akumulatori za pohranu hidrauličke energije dobivene za vrijeme kočenja. Poseban potencijal primjene mogao bi biti kod većih vozila koja uglavnom rade u režimu stani-kreni, kao što su dostavna gradska vozila, gradska komunalna vozila, mini-autobusi, itd.
Kako se pojedini podsustavi vozila sve više integriraju, tim značajniji postaje njihov utjecaj na cjelokupni pogon vozila. Naime, kočenje vozilom, upravljanje dinamičkom stabilnosti i proklizavanjem kotača može imati sasvim različiti aspekt kod hibridnog vozila nego kod onog klasično pogonjenog. Tu su i drugi mehatronički sustavi, kao aktivno skretanje, aktivni diferencijali, ovjesi i kompenzatori vibracija pogona, uz ostale sustave koji imaju značajan utjecaj na vozilo u cijelosti. To pogotovo dolazi do izražaja kod hibrida, čime se otvara niz novih mogućnosti upravljanja.
Stoga su ključni zadaci ovog projekta istraživanje metoda upravljanja i estimacije kod električnih hibridnih vozila. Osim toga zadaci su analiza mogućnosti, te istraživanje metoda upravljanja za hidraulička hibridna vozila, kao i analiza, te sinteza upravljanja mehatroničkih podsustava automobila. |
|
|
|
|
|
|