zProjekti
zProjekti
Nije implementirano Tražilica
ZNANSTVENI PROJEKTI 2024-11-23
zProjekti Rang lista prihvaćenih znanstvenih projekata
Lista prihvaćenih znanstvenih programa
Liste prihvaćenih znanstvenih projekata
Arhiv projekta
(2002. - 2005.)
Pretraživanje arhiva
(2002. - 2005.)
Arhiv projekata
(1996. - 2002.)
Pretraživanje arhiva
(1996.-2002.)
Svibor (1990.-1995.)
Detalji
Projekt: Redukcija vibracija i buke strojeva mehatroničkim pristupom 
Voditelj: Roberto Žigulić
Ustanova: Tehnički fakultet, Rijeka 
Sažetak: Jedan od suvremenih načina provođenja redukcije vibracija i buke kod strojeva je tzv. mehatronički pristup gdje se aktivnim putem pokušava utjecati na dinamičke karakteristike stroja u radu. Kod rotacijskih strojeva u tu se svrhu koriste aktivni magnetski ležajevi (AMB). Istraživanja primjene aktivnih magnetskih ležajeva pretstavljaju danas top teme u području istraživanja rotacijskih strojeva (kompresori, turbine, generatori). Radi se o modernoj tehnologiji koja posjeduje veliki praktični potencijal i u kojoj još uvijek nisu ni blizu iscrpljene sve mogućnosti znanstvenog istraživanja. U našoj zemlji gotovo da i nije zabilježeno nikakvo sustavno istraživanje vezano uz aktivne magnetske ležajeve uz blagi porast interesa od strane gospodarskih subjekata u posljednje vrijeme. Stoga se sama po sebi nameće potreba za znanstvenim istraživanjem ovakve materije u vidu znanstvenog projekta. Radom na projektu želi se razviti složenije matematičke i numeričke modele dinamike rotora u AMB na temelju čega bi se došlo do mnogo dublje slike o tome što se u aktivnom magnetskom ležaja stvarno dešava te na taj način utjecati na njegove performanse i optimalni dizajn. Istraživanje rezultata ovakvog nelinearnog modela dovelo bi do analize nelinearnog odziva u podrezonantnim, rezonantnim i nadrezonantnim područjima te do indikacije kaotičnih pojava povezanih s njegovim nestabilnim gibanjem. Također bi bio razvijen i model akustičkog polja oko rotacijskog stroja. U cilju što kvalitetnijeg opisivanja parametara ponašanja takvog mehatroničkog sustava u znanstvenom projektu bile bi razvijane i metode identifikacije sustava. Istodobno bi se pokušalo definirati i pronaći optimalni regulacijski algoritam koji bi se istovremeno odlikovao robustnošću ali i fleksibilnošću vezano za dodatne nepredviđene utjecaje u radu. Sva ta istraživanja vodila bi ka jedinstvenom cilju koji bi se sastojao od optimalnog dizajna regulacijskog sustava aktivnog magnetskog ležaja. Dokazivanje valjanosti korištenih numeričkih metoda i analitičkih izraza vršilo bi se eksperimentalnim putem na stvarnom modelu rotora u AMB. Važnost navedenog istraživanja ogleda se u činjenici da bi ovakvo znanstveno istraživanje vjerojatno označilo početak sustavnog istraživanja problematike aktivnih magnetskih ležajeva kod nas te pobuđivanja interesa tvornica, potencijalnih proizvođača magnetnih ležajeva. To bi zasigurno potaklo veći interes gospodarstvenika te potpomoglo brži ulaz novih tehnologija u naše gospodarstvo. 

Natrag