|
|
|
|
|
|
Detalji |
Projekt: |
Odrednice roditeljstva, obiteljski odnosi i psihosocijalna dobrobit djece |
Voditelj: |
Zora Raboteg-Šarić |
Ustanova: |
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb |
Sažetak: |
Zagovornici pozitivne psihologije ističu važnost percipirane kvalitete života kao glavne komponente subjektivne dobrobiti. Obiteljski odnosi među najvažnijim su korelatima percipirane kvalitete života adolescenata. Dosadašnja istraživanja u najvećoj su se mjeri usmjerila na utjecaj življenja u različitim oblicima obitelji na dječji razvoj ili pak na povezanost roditeljskih odgojnih stilova i psihosocijalne prilagodbe djece, pri čemu je naglasak bio na problemima u prilagodbi, a ne na pozitivnim indikatorima dječjeg razvoja. Manje se zna o determinantama roditeljskog ponašanja, a također je bila zanemarena i aktivna uloga djece u socijalizacijskim procesima. Cilj ovog istraživanja je ispitati kakav je odnos između obilježja obitelji, roditeljskih odgojnih postupaka i individualnih osobina djece s mjerama opće psihosocijalne dobrobiti i specifičnih aspekata kvalitete života adolescenata, njihovog školskog postignuća i socio-emocionalne prilagodbe. Drugi cilj je razviti pouzdane i valjane pozitivne indikatore razvoja te ispitati koji čimbenici potiču pozitivan razvoj i pridonose otpornosti rizičnih skupina adolescenata na negativne okolinske utjecaje. Očekuje se da razlike u strukturi obitelji i s njima povezane razlike u socio-ekonomskom statusu djeluju na dobrobit i psihosocijalnu prilagodbu adolescenata tako što mijenjaju dobrobit roditelja i njihove odnose s djecom. Također će se provjeravati uloga individualnih obilježja djece kao zaštitnih činitelja koji mijenjaju učinke obiteljskih odnosa i roditeljskih odgojnih postupaka na psihosocijalnu prilagodbu adolescenata. Istraživanje će se provesti s reprezentativnim uzorkom adolescenata starih 12 do 18 godina i s njihovim roditeljima. Za svrhe istraživanja konstruirat će se anketni upitnik te primijeniti mjerni instrumenti za mjerenje obilježja obitelji i obiteljskih odnosa (financijske teškoće, roditeljski stres i depresivnost, kvaliteta života roditelja, obiteljska kohezija, roditeljski odgojni postupci), subjektivne dobrobiti adolescenata (zadovoljstvo različitim područjima života, pozitivni i negativni osjećaji, percipirana kvaliteta života u školi), individualnih obilježja djece (samopoštovanje, temperament), dječjeg ponašanja i prilagodbe (prosocijalno ponašanje, školsko postignuće, internalizirani i eksternalizirani problemi). Rezultati istraživanja omogućit će bolje poznavanje odrednica roditeljstva i pozitivnih aspekata razvoja adolescenata u sadašnjem društvenom kontekstu. |
|
|
|
|
|
|