|
|
|
|
|
|
Detalji |
Projekt: |
Edukacijska istraživanja u fizici i matematici |
Voditelj: |
Maja Planinić |
Ustanova: |
Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb |
Sažetak: |
U ovom se projektu predlaže provođenje niza dijagnostičkih istraživanja koja mogu značajno pridonijeti razumijevanju učeničkih poteškoća u učenju fizike i matematike, kao i procjeni razine konceptualnog razumijevanja koje oni u postojećem načinu podučavanja tipično postižu. To su :
1) nacionalno istraživanje konceptualnog razumijevanja u mehanici pomoću američkog testa Force Concept Inventory (FCI) na populaciji gimnazijskih maturanata
2) istraživanje učeničkog razumijevanja temeljnih matematičkih pojmova i vještina u kontekstu matematike i fizike,
3) analiza FCI testa i njegove korelacije s testovima logičkog razmišljanja, te
4) istraživanje učeničkih alternativnih koncepcija u fizici.
Prvo istraživanje ima za cilj primijeniti FCI test na reprezentativni uzorak hrvatskih gimnazijskih maturanata i utvrditi stupanj njihovog konceptualnog razumijevanja u mehanici. FCI test je standardni instrument za procjenu konceptualnog razumijevanja u mehanici, koji se primjenjuje diljem svijeta. FCI test ispituje minimalno konceptualno razumijevanje Newtonovih zakona i definira rezultat od 60% na testu kao prag formiranja njutnovskog razmišljanja.
U drugom istraživanju proučavat će se neki temeljni matematički koncepti i vještine, koji predstavljaju značajan problem učenicima, a važni su i za matematiku i za fiziku, poput npr. interpretacije grafova i proporcionalnog rezoniranja.
Treće istraživanje ima za cilj analizirati FCI test pomoću Raschovog modela, kako bi se dobio bolji uvid u funkcioniranje testa kao cjeline, a i funkcioniranje pojedinih zadataka. Raschov model omogućava međusobno neovisno određivanje linearnih mjera težina zadataka i sposobnosti ispitanika u edukacijskim testiranjima. Pored toga će se istražiti korelacija između rezultata FCI testa i nekog od testova logičkog razmišljanja, jer je moguće da stupanj logičkog razmišljanja predstavlja “skrivenu varijablu” u FCI testu.
Četvrto istraživanje ima za cilj identifikaciju učeničkih alternativnih koncepcija vezanih uz fizikalne sadržaje izvan mehanike, koja je do sada bila najviše istraživano područje, te eventualnu usporedbu alternativnih koncepcija u različitim područjima fizike.
Predviđa se i primjena i evaluiranje interaktivnih nastavnih strategija, poput poduke vršnjaka (peer instruction), kao i razvijanje konstruktivistički orijentiranih udžbenika. Poduka vršnjaka se često koristi u svijetu kao jedan od najjednostavnijih načina podizanja razine interaktivnosti u sveučilišnoj nastavi |
|
|
|
|
|
|