|
|
|
|
|
|
Detalji |
Projekt: |
Osnove gramatike hrvatskoga znakovnog jezika (HZJ) |
Voditelj: |
Ljubica Pribanić |
Ustanova: |
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb |
Sažetak: |
U svijetu se već više od trideset godina istražuje lingvistika nacionalnih znakovnih jezika. Jedan od rezultata tih istraživanja je bilingvalno i bikulturalno obrazovanje gluhe djece što pridonosi višoj jezičnoj kompetenciji i općenito višim obrazovnim postignućima gluhih osoba. Da bi se stvorili preduvjeti za prepoznavanje i priznavanje hrvatskoga znakovnog jezika (HZJ) kao jezika zajednice gluhih osoba u Hrvatskoj, potrebno je opisati osnovnu gramatičku strukturu. Neke fonološke odrednice HZJ po prvi puta su opisane 1986. god. Definirani su fonološki parametri koji određuju znakovanje: konfiguracija šake, pravci njene okrenutosti i usmjerenja, položaj šake u odnosu na određene dijelove tijela i sam pokret iz kojega se, zajedno s prva dva parametra, formira značenje. Navedeni su i posebni sintaktički obrasci izvođenja znakova. Najznačajniji su rezultati, međutim, postignuti u lingvističkim istraživanjima američkog znakovnog jezika (ASL). Cilj je ovoga istraživanja opisati: u fonologiji HZJ - oblike šake; u sintaksi - red riječi te nemanualne znakove - naročito pokrete obrva i glave te naginjanje tijela koji su lingvistički elementi znakovnog jezika. Definirano je više od 40 različitih oblika šake u HZJ. Pilot istraživanja osnovnoga reda riječi u HZJ pokazuju SPO red riječi u izjavnim rečenicama. Pretpostavljamo da se u da/ne i wh-pitanjima te u negaciji taj red riječi mijenja pa će dio istraživanja biti usmjeren u njihovo definiranje. Nemanualni znakovi - pokreti obrva i glave te naginjanje tijela - dio su znakovne komunikacije te ćemo i njih odrediti unutar više vrsta rečenica. Istraživački materijal prikupit će se video zapisima usmjerene komunikacije odraslih izvornih govornika HZJ, tj. osoba oštećena sluha kojima je HZJ prvi jezik.
Rezultati istraživanja imali bi širu primjenu u razvoju programa za učenje HZJ kao drugoga jezika i u edukaciji prevoditelja i učitelja za gluhu djecu. To je temelj za razvoj dvojezičnih programa rehabilitacije i edukacije gluhe djece te razvoj svijesti kako uporaba HZJ može poboljšati pismenost i općenito obrazovna postignuća gluhe djece.
Ovaj prijedlog projekta dio je bilateralnoga američko-hrvatskoga projekta: The Basic Grammar of Croatian Sign Language (HZJ) čiji je glavni istraživač prof.dr.sc. Ronnie Wilbur (Purdue University, IN), a odobrila ga je National Science Foundation Linguistic Program, SAD. Trajanje projekta je od 15.05.2004. do 30.04.2009. godine. |
|
|
|
|
|
|