|
 |
 |
 |
 |
 |
Detalji |
Projekt: |
Modificiranje površine izotermički poboljšanog nodularnog lijeva |
Voditelj: |
Vinko Ivušić |
Ustanova: |
Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagreb |
Sažetak: |
Svojstva izotermički poboljšanog nodularnog lijeva (ADI) ovise o nizu faktora: temperaturi i vremenu austenitizacije i izotermičkog poboljšavanja, brzini ohlađivanja, kemijskom sastavu i strukturi materijala. Perlitni nodularni lijev prije izotermičkog poboljšavanja ima perlitnu matricu s jednoliko raspoređenim nodulama grafita. Nakon toplinske obradbe matrica se sastoji od bainita i relativno puno zaostalog austenita (20-40%). Taj austenit pridonosi visokoj žilavosti i duktilnosti ADI, a hladnom deformacijom se može pretvoriti u martenzit čime se materijalu dodatno povećava tvrdoća i čvrstoća.
Rezultat ovog istraživanja je ADI s novim svojstvima koja mu omogućuju primjenu u izradi dijelova koji su do sada izrađivani isključivo od čelika. Očekuje se da će se objasniti kako različiti parametri kugličarenja (shot peening) utječu na strukturu i svojstva površine ADI te da će se pronaći optimalni parametri pripreme površine za nanošenje triboloških prevlaka. Očekuje se da će se različitim prevlakama postići različita svojstva površine i na taj način omogućiti primjena ADI za različite eksploatacijske uvjete.
Konačan očekivani rezultat ovog istraživanja je izrada zupčanika od ADI koji je lakši od čelika, jeftiniji i jednostavniji za proizvesti, a da je u eksploatacijskim svojstvima približno jednak zupčanicima izrađenima od cementiranog čelika.
U prijenosnicima motornih vozila još uvijek se koriste uglavnom čelični cementirani zupčanici. Istraživanje je usmjereno na poboljšavanje mehaničkih i triboloških svojstava ADI i to prvenstveno radnih površina prvo postupkom kugličarenja, a zatim nanošenjem triboloških prevlaka. Svojstva tako izrađenog zupčanika biti će ista, a vjerojatno i bolja od cementiranog sloja. ADI jezgra će, uz vrlo dobru čvrstoću, žilavost i tiši rad, doprinijeti i smanjenju mase do 10% što rezultira manjom potrošnjom goriva i manjom emisijom štetnih plinova. Procijenjeno je da bi i cijena tako izrađenih zupčanika bila oko 60% cijene čeličnog. Istraživanjem bi se omogućila nova područje primjene ADI: u energetskim postrojenjima, transportnim sredstvima, poljoprivrednoj mehanizaciji, prehrambenoj, farmaceutskoj i vojnoj industriji. |
|
 |
 |
 |
 |
|