|
|
|
|
|
|
Detalji |
Projekt: |
Ličnost roditelja i roditeljstvo tijekom tranzicije djeteta u adolescenciju |
Voditelj: |
Gordana Keresteš |
Ustanova: |
Filozofski fakultet, Zagreb |
Sažetak: |
Istraživanja pokazuju kako je roditeljsko zadovoljstvo brakom i životom općenito najniže, a stopa traženja psihološke pomoći najveća kada je najstarije dijete u obitelji u razdoblju adolescencije koje obilježava intenzivan tjelesni, kognitivni, emocionalni i socijalni razvoj. U većini slučajeva roditelji adolescenata nalaze se u srednjoj odrasloj dobi u kojoj se također događaju značajne biološke, kognitivne, emocionalne i socijalne promjene. Istraživanja kojima se ispituju promjene koje doživljavaju roditelji kada im djeca ulaze u adolescenciju, a oni sami prolaze kroz razdoblje srednje odrasle dobi i određuju činitelji koji na te promjene utječu razmjerno su rijetka. Cilj predloženog projekta je utvrditi promjene u osobinama ličnosti, psihološkom zdravlju i roditeljskom ponašanju kod roditelja čije najstarije dijete ulazi u adolescenciju, odrediti uzroke tih promjena i identificirati različite putove promjena u tim aspektima roditeljskog funkcioniranja. Istraživanjem koje će se provesti provjerit će se odnosi između pet skupina varijabli – biopsihosocijalnih promjena kod djeteta pri prijelazu u adolescenciju, biopsihosocijalnih promjena kod roditelja u razdoblju srednje odrasle dobi, promjena u socijalnom kontekstu u kojem roditelji žive, promjena u ličnosti roditelja i njihovu psihološkom zdravlju te promjena u roditeljskom ponašanju – i testirati modeli njihovih međusobnih utjecaja. Primijenit će se kombinirani longitudinalno-transverzalni nacrt istraživanja, a podaci će se prikupiti multimetodskim pristupom. Sudionici istraživanja bit će roditelji i adolescenti iz intaktnih obitelji. Podaci će se prikupiti u tri vremenske točke međusobno razmaknute po godinu dana. Ukupno vrijeme praćenja bit će dvije godine. U prvoj točci mjerenja obuhvatit će se transverzalni uzorak djece iz pet kohorti, polaznika od 3. do 7. razreda osnovne škole, prosječne dobi od 9 do 13 godina. U analizi podataka kombinirat će se pristup orijentiran na varijable i pristup orijentiran na pojedince i primijeniti deskriptivni, inferencijalni i multivarijatni statistički postupci te postupci strukturalnog modeliranja. Projekt bi osim spoznajama relevantnim za psihologiju roditeljstva, psihologiju ličnosti i psihologiju cjeloživotnog razvoja trebao rezultirati i nalazima velikih mogućnosti primjene u području zaštite i unapređenja dobrobiti i mentalnog zdravlja članova obitelji s adolescentnim djetetom. |
|
|
|
|
|
|