zProjekti
zProjekti
Nije implementirano Tražilica
ZNANSTVENI PROJEKTI 2024-3-29
zProjekti Lista prihvaćenih znanstvenih projekata - 1. ciklus
Lista prihvaćenih znanstvenih programa
Liste prihvaćenih znanstvenih projekata
Arhiv projekta
(2002. - 2005.)
Pretraživanje arhiva
(2002. - 2005.)
Arhiv projekata
(1996. - 2002.)
Pretraživanje arhiva
(1996.-2002.)
Svibor (1990.-1995.)
Detalji
Projekt: Osobine ličnosti, prirodni jezik i kognitivni razvoj 
Voditelj: Boris Mlačić
Ustanova: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb 
Sažetak: Nakon prethodnih istraživanja koja su potvrdila valjanost deskriptivnog peterodimenzionalnog modela ličnosti (Goldberg, 1990.) u Hrvatskoj (Mlačić i Ostendorf, 2005.) cilj ovoga projekta je sustavno širenje istraživanja strukture ličnosti i na vrste riječi i kategorije individualnih razlika koje su do sada zanemarivane i uglavnom neistražene. Prvi opći cilj ovoga istraživanja je utvrditi deskriptivni model ličnosti za cjelinu jezika formiran prema načelima leksičkoga pristupa u hrvatskome jeziku i na ispitanicima iz hrvatske kulture. Također, cilj ovoga istraživanja jest usporediti taj model s dominantnim velepetorim modelom ličnosti, kao i ekvivalentnim istraživanjima u svijetu, što čini međukulturalnu dimenziju ovoga istraživanja. Dosadašnja su istraživanja također pokazala da su elementi velepetorog modela ličnosti primjenjivi i na djeci, no rezultati nemaju istu razinu dosljednosti kao na odraslim ispitanicima. Dosadašnje spoznaje iz područja razvojnih promjena obrade podataka, inteligencije i osobina ličnosti također su relativno ograničene. Stoga je drugi opći cilj ovoga istraživanja istražiti ponovljivost velepetoroga modela ličnosti na djeci i adolescentima te ga povezati s kognitivnim razvojem. Specifični ciljevi ovoga dijela istraživanja su postavljanje i vrednovanje novih modela sustava ljudske obrade podataka, postavljanje i vrednovanje cjelovitog modela intelektualnog funkcioniranja i osobina ličnosti. Rezultati istraživanja bit će provjeravani standardnom psihologijskom metodologijom iz tri različite istraživačke tradicije - kognitivne, diferencijalne i razvojne. Značaj predloženog istraživanja je u tome što još niti jedno istraživanje u svijetu nije na sustavan način realiziralo sve tri faze istraživanja u sklopu leksičkoga pristupa pri istraživanju dimenzionalnosti drugih vrsta riječi osim pridjeva te u međukulturalnoj potrazi za univerzalnim dimenzijama opisa ličnosti. Također, značaj istraživanja je što su cjeloviti modeli osobina ličnosti, razvoja ličnosti i kognitivnoga razvoja proučavani iznimno rijetko, i potrebno ih je validirati. Isto tako, značaj ovoga istraživanja je u razvoju niza primjenjivih instrumenata za procjenu raznih aspekata ličnosti odraslih, kao i instrumenata za procjenu ličnosti i intelektualnih funkcija u populaciji djece i mladih. 

Natrag