zProjekti
zProjekti
Nije implementirano Tražilica
ZNANSTVENI PROJEKTI 2024-4-25
zProjekti Lista prihvaćenih znanstvenih projekata - 1. ciklus
Lista prihvaćenih znanstvenih programa
Liste prihvaćenih znanstvenih projekata
Arhiv projekta
(2002. - 2005.)
Pretraživanje arhiva
(2002. - 2005.)
Arhiv projekata
(1996. - 2002.)
Pretraživanje arhiva
(1996.-2002.)
Svibor (1990.-1995.)
Detalji
Projekt: Kulture konzumerizma i održivosti: globalni izazovi socio-kulturnom razvoju RH 
Voditelj: Snježana Čolić
Ustanova: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb 
Sažetak: Svrha istraživanja u okviru projekta jest istražiti prirodu suvremenog globalnog kapitalizma primarno kao kulturnog sustava, i njegov utjecaj na socio-kulturnu transformaciju hrvatskog društva i kulture. Promjene u toj dimenziji prvenstveno se očituju u transformaciji društvenih vrijednosti, koja implicira promjenu motiva djelovanja kod većine pripadnika društva. Glavna hipoteza je da su temeljni čimbenici koji utječu na socio-kulturnu transformaciju hrvatskog društva procesi marketizacije i komodifikacije. Proces marketizacije zahtijeva da se cjelokupan društveni i kulturni život, vrijednosti, norme, te društveni odnosi i djelovanja prevrednuju u skladu s tržišnim kriterijima prema kojima je vrijedno samo ono što može donijeti ekonomsku dobit. S procesom marketizacije usko je povezan i proces komodifikacije u okviru kojeg sva područja društvenog i kulturnog života postaju roba. Ciljevi istraživanja su dvojaki: teorijsko-konceptualni i empirijsko-analitički. U okviru prvog cilja istražit će se promjena teorijskog diskursa od weberijanskog poimanja kapitalizma do neoliberalnog potrošačkog kapitalizma, operacionalizirati će se ideologija suvremenog kapitalizma kroz kulturu konzumerizma, komercijalizaciju socio-kulturnih vrijednosti, komodifikaciju i toleranciju, analizu značenja i simbola. Također, promovirati će se alternativni koncept kulture održivosti nasuprot kulturi konzumerizma. U okviru drugog cilja istražiti će se uloga čimbenika socijalizacije i enkulturacije za tržište kroz: marketizaciju obrazovnog sustava i njezine konzekvence, komodifikaciju i marketizaciju kulture, socio-profesionalne strukture, obiteljskih odnosa i zdravstvenog sustava, te komodifikaciju medicine sa istovremenom esencijalizacijom tjelesnosti i svih obrazaca bolesti i patnje u smjeru marketizacije. Dobiveni rezultati istraživanja trebali bi utvrditi primjerenost dosadašnjih razvojinih strategija za poticanje sociokulturnog razvoja Hrvatske u kontekstu globalnih kretanja, te afirmirati kulturu održivosti i onih oblika održivog razvoja, koji su prilagođeni kulturi, tradicijama, identitetima i potrebama lokalnih društava i kultura. 

Natrag