(1996. - 2002.)
(1996.-2002.)
Detalji programa
Program: Umjetnost, povijest, politika. Hrvatska u europskom prostoru 20. stoljeća
Voditelj: Tonko Maroević
Ustanova: Institut za povijest umjetnosti, Zagreb
Sažetak: Hrvatska likovna umjetnost 20. stoljeća rijetko su i neprikladno predstavljeni u suvremenim pregledima europske povijesti umjetnosti, a isti je slučaj i s povijesnim zbivanjima vezanim uz hrvatski nacionalni prostor toga razdoblja. Cilj znanstvenog programa "Umjetnost, povijest, politika: Hrvatska i europski kulturni prostor 20. stoljeća" jest da se potakne promjena takvog stanja stvari, te da se istraživanjima recipročnog odnosa nacionalne umjetnosti, povijesti i kulture prema zbivanjima u širem geopolitičkom kontekstu prikažu i objasne činitelji kojima se kulturni i politički prostor Hrvatske uklapa u suvremenu sliku europskog kulturnog prostora 20. stoljeća. Budući da su u svim državnim zajednicama kojima je Hrvatska tijekom 20. stoljeća pripadala, njezina umjetnost i kultura zadržale svoju prepoznatljivost, istraživanja ćemo usmjeriti kontekstualnom, interdisciplinarnom ispitivanju suodnosa likovne proizvodnje i umjetničkih, povijesnih i političkih okolnosti u širem kulturnom i geopolitičkom okruženju. Razmatranja likovne umjetnosti, kulture i povijesti prve polovice stoljeća bit će pritom tješnje vezana uz prostor srednje Europe, dok će se istraživanja poslijeratne umjetničke produkcije izrazitije referirati na zapadnoeuropsku i američku scenu, a odvijat će se u sinergiji s analizama zbivanja u području visoke politike (vanjska i unutarnja politika SFRJ, izvoz politike nesvrstanosti, socijalna gibanja 60-ih i 70-ih godina, studentski nemiri, Hrvatsko proljeće, politika detanta). Rezultati rada programu bit će temeljita znanstvena obrada i interpretacija najvrednijih ostvarenja likovne umjetnosti 20. stoljeća, te cjelovit prikaz povijesnih i političkih događanja koja su odredila suvremeni trenutak. Njihovu znanstvenu uvjerljivost kontinuirano ćemo provjeravat na domaćoj i inozemnoj znanstvenoj sceni (organizacija godišnjih međunarodnih kolokvija, pokretanje interdisciplinarnog znanstvenog časopisa, sudjelovanje na međunarodnim skupovima) u čemu će nam pomoći i Znanstveno-istraživački savjet programa sastavljen od uglednih europskih i svjetskih stručnjaka za pitanja povijesti umjetnosti i povijesti 20. stoljeća. Takav pokušaj afirmacije univerzalnih i specifičnih vrijednosti nacionalne umjetnosti, kao i novih interpretacija hrvatske uloge u globalnim socijalnim i političkim gibanjima 20. stoljeća, vidimo kao važan znanstveni doprinos ovoga programa kulturnom identitetu hrvatske kao suvremene europske nacije.

Prihvaćeni projekti u programu
Redni broj Voditelj Naziv projekta